ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Η Αληθινή Ιστορία της Scientology

Λ. Ρον Χάμπαρντ

Η ΑΛΗΘΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ της Scientology είναι απλή, περιεκτική και άμεση. Μπορεί να την αφηγηθεί κανείς γρήγορα:

  1. Ένας φιλόσοφος ανέπτυξε μια φιλοσοφία για τη ζωή και τον θάνατο.
  2. Ο κόσμος τη βρίσκει ενδιαφέρουσα.
  3. Ο κόσμος βρίσκει ότι είναι αποτελεσματική.
  4. Ο κόσμος τη διαδίδει σε άλλους.
  5. Εξαπλώνεται.

Όταν εξετάζουμε αυτή την εξαιρετικά ακριβή και πολύ συνοπτική περιγραφή, βλέπουμε ότι θα πρέπει να υπάρχουν στον πολιτισμό μας μερικά στοιχεία που προκαλούν μεγάλη αναστάτωση για να υφίσταται οποιαδήποτε άλλη άποψη σχετικά με τη Scientology.

Αυτά τα στοιχεία που προκαλούν την αναστάτωση είναι οι Έμποροι του Χάους. Ασχολούνται με τη σύγχυση και την αναστάτωση. Βγάζουν το ψωμί τους κάθε μέρα δημιουργώντας χάος. Αν το χάος μειωνόταν, το ίδιο θα συνέβαινε και στο εισόδημά τους.

Ο πολιτικός, ο δημοσιογράφος, ο γιατρός, ο φαρμακοβιομήχανος, ο στρατοκράτης και ο κατασκευαστής όπλων, η αστυνομία και ο εργολάβος κηδειών, για ν’ αναφέρουμε τους επικεφαλής της λίστας, τρέφονται μόνο με «επικίνδυνο περιβάλλον». Ακόμη και συνηθισμένα άτομα και οικογενειάρχες μπορεί να είναι Έμποροι του Χάους.

Το να γράψεις το απλό γεγονός ότι ένας φιλόσοφος δημιούργησε μια φιλοσοφία δεν είναι νέα που θα έμπαιναν σε μια εφημερίδα και δεν θα αναστάτωνε το περιβάλλον.

Είναι προς το συμφέρον τους να κάνουν το περιβάλλον να φαίνεται όσο το δυνατόν πιο απειλητικό, γιατί μόνο τότε μπορούν να έχουν κέρδος. Το εισόδημά τους, η ισχύς και η εξουσία τους αυξάνουν ευθέως ανάλογα με το ποσό της απειλής που μπορούν να εισαγάγουν στο περιβάλλον των ανθρώπων. Μ’ αυτή την απειλή μπορούν να αποσπάσουν έσοδα, επιχορηγήσεις, κυκλοφορία περισσότερων φύλλων και αποζημίωση χωρίς δεύτερη κουβέντα. Αυτοί είναι οι Έμποροι του Χάους. Αν δεν δημιουργούσαν, δεν αγόραζαν και δεν πουλούσαν αυτό το χάος θεωρούν πως θα ήταν φτωχοί.

Για παράδειγμα, μιλάμε αόριστα για «καλά δημοσιεύματα στον Τύπο». Υπάρχει τέτοιο πράγμα σήμερα; Ρίξτε μια ματιά σε μια εφημερίδα. Υπάρχει τίποτα καλό στην πρώτη σελίδα; Αντίθετα, υπάρχουν φόνοι και ξαφνικοί θάνατοι, διαφωνίες και καταστροφές. Κι αυτά ακόμη, δεν φτάνει που είναι ήδη άσχημα, τα παραφουσκώνουν για να δείχνουν χειρότερα.

Αυτή είναι μια προμελετημένη κατασκευή «επικίνδυνου περιβάλλοντος». Οι άνθρωποι δεν χρειάζονται αυτά τα νέα. Και ακόμη κι αν τα χρειάζονταν, τότε θα χρειάζονταν τα γεγονότα, όχι την αναστάτωση. Αν επιφέρεις όμως ένα αρκετά ισχυρό πλήγμα στον άνθρωπο, αυτό μπορεί να τον εξαναγκάσει να πληρώσει χρήματα. Αυτή είναι η βασική φόρμουλα του εκβιασμού. Μ’ αυτόν τον τρόπο πουλιούνται οι εφημερίδες. Ο αντίκτυπος που δημιουργούν τις κάνει να παραμένουν στο μυαλό των ανθρώπων.

Μια εφημερίδα πρέπει να περιέχει χάος και σύγχυση. Μια «είδηση» πρέπει να περιέχει «διαμάχη», λένε. Έτσι, δεν υπάρχουν καλά δημοσιεύματα. Υπάρχουν μόνο δυσάρεστα δημοσιεύματα για οτιδήποτε. Το να λαχταράς ν’ ακούσεις «ευχάριστα νέα» είναι απερίσκεπτο σε μια κοινωνία όπου βασιλεύουν οι Έμποροι του Χάους.

Κοιτάξτε τι πρέπει να συμβεί στην αληθινή ιστορία της Scientology για να «γίνει είδηση», σύμφωνα με τα κριτήρια του σύγχρονου Τύπου. Δεν υπάρχει καμιά διαμάχη, άρα θα πρέπει να εισαχθεί κάποια. Έτσι, ο Τύπος πρέπει να επινοήσει την αναταραχή και τη διαμάχη.

Ας πάρουμε την πρώτη σειρά. Πώς δημιουργεί κανείς διαμάχη απ’ αυτό; «1. Ένας φιλόσοφος ανέπτυξε μια φιλοσοφία για τη ζωή και τον θάνατο».

Ο Έμπορος του Χάους πρέπει να εισάγει εδώ ένα από τα πολλά στοιχεία που θα μπορούσαν να προκαλέσουν αντιπαλότητα: Αναγκάζεται να ισχυριστεί ότι «δεν είναι φιλόσοφος». Δεν έχει αρκετό θάρρος για να πει ότι αυτή δεν είναι φιλοσοφία. Αλλά μπορεί να συνεχίζει ασταμάτητα, και αυτό κάνει, μια και του το επιβάλλει ο σκοπός του, σε μια προσπάθεια να υποτιμήσει την ταυτότητα του ατόμου που τη δημιούργησε.

Στην πραγματικότητα, ο ιδρυτής της φιλοσοφίας είχε εξαιρετική μόρφωση σε ακαδημαϊκά θέματα και ανθρωπιστικές σπουδές, και τουλάχιστον στην παραδοσιακή φιλοσοφία είχε πιθανόν καλύτερη μόρφωση από καθηγητές φιλοσοφίας στα πανεπιστήμια. Η προσπάθεια που έγινε από έναν μόνο άνθρωπο είναι απίστευτη, από την άποψη των ωρών μελέτης και έρευνας, και είναι ένα ρεκόρ που ούτε καν το πλησίασε κανείς στα χρονικά. Αλλά αυτό δεν θα μπορούσε να θεωρηθεί άξιο δημοσίευσης. Το να γράψεις το απλό γεγονός ότι ένας φιλόσοφος δημιούργησε μια φιλοσοφία δεν είναι νέα που θα έμπαιναν σε μια εφημερίδα και δεν θα αναστάτωνε το περιβάλλον. Έτσι προκύπτουν τα καλά μελετημένα και πλασματικά άρθρα σχετικά με το νούμερο (1) παραπάνω.

Και αυτό που τους απειλεί είναι η απλή ιστορία της Scientology. Γιατί αυτή είναι η αληθινή ιστορία. Και αυτή η πρόοδος ακολουθείται από ένα πιο ήρεμο περιβάλλον, στο οποίο ο άνθρωπος μπορεί να ζει και να αισθάνεται καλύτερα. Αν δεν το πιστεύεις, απλώς σταμάτησε να διαβάζεις εφημερίδες για δύο εβδομάδες και δες αν θα νιώσεις καλύτερα.

Ας πάρουμε, τώρα, το δεύτερο κομμάτι της αληθινής ιστορίας: «Ο κόσμος τη βρίσκει ενδιαφέρουσα». Θα ήταν πολύ περίεργο αν δεν την έβρισκε ενδιαφέρουσα, γιατί ο καθένας θέτει αυτά τα ερωτήματα στον εαυτό του και ψάχνει για απαντήσεις σχετικά με τη δική του beingness (ύπαρξη) και μπορεί κανείς να παρατηρήσει εύκολα τη βασική αλήθεια των απαντήσεων στα συμπεράσματα της Scientology.

Όμως, για να το κάνεις αυτό «είδηση», πρέπει να γίνει ανησυχητικό. Ο Τύπος λέει πως «απαγάγουν» ή «υπνωτίζουν» και «σύρουν σαν άβουλα θύματα» τους ανθρώπους για να διαβάσουν τα βιβλία ή να ακούσουν αυτά που έχουν να τους πουν.

Οι Έμποροι του Χάους αποφεύγουν με πολλή προσοχή το νούμερο (3). Είναι επικίνδυνο πεδίο γι’ αυτούς. «Ο κόσμος βρίσκει ότι είναι αποτελεσματική». Κανένα ίχνος αποτελεσματικότητας δεν θα συνδεθεί ποτέ με τη Scientology από τον Τύπο, παρ’ όλα αυτά δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία στη σκέψη του Τύπου ότι όντως είναι αποτελεσματική.

Γι’ αυτό είναι επικίνδυνη. Επειδή ηρεμεί το περιβάλλον. Έτσι, λοιπόν, ο χρόνος που σπαταλάτε για να πείσετε τον Τύπο ότι η Scientology είναι αποτελεσματική, είναι χρόνος που σπαταλάτε για να αναστατώσετε έναν δημοσιογράφο.

Στο νούμερο «4. Ο κόσμος τη διαδίδει σε άλλους», ο Τύπος αισθάνεται προδομένος. Κανείς δε θα πρέπει να πιστεύει τίποτα αν δεν το έχει διαβάσει στις εφημερίδες. Τι θράσος να υπάρχει προφορική διάδοση! Έτσι, προσπαθώντας να εμποδίσουν τον κόσμο να ακούει την προφορική διάδοση, οι Έμποροι του Χάους δεν έχουν άλλη επιλογή από το να χρησιμοποιήσουν λέξεις όπως «αίρεση». Μια αίρεση είναι μια «κλειστή ομάδα», ενώ η Scientology είναι η πιο ανοιχτή ομάδα στη Γη – ανοιχτή σε όλους. Και αναγκάζονται να επιτίθενται στους οργανισμούς και στα μέλη τους, σε μια προσπάθεια να κρατήσουν τον κόσμο μακριά από τη Scientology.

Τώρα όσο για το νούμερο «5. Εξαπλώνεται», έχουμε τη σοβαρότερη αντίρρηση.

Καθώς η αλήθεια κερδίζει έδαφος, το ψέμα πεθαίνει. Η αποκάλυψη των ψεμάτων είναι μια πράξη που κόβει το ψωμί στους Εμπόρους του Χάους. Αν δεν μπορούν να ψεύδονται ασύστολα για το πόσο άσχημα είναι όλα, νομίζουν ότι θα πεθάνουν της πείνας.

Ο κόσμος απλώς δεν πρέπει να γίνει καλύτερος σύμφωνα με τους Εμπόρους του Χάους. Αν οι άνθρωποι ήταν λιγότερο ανήσυχοι, λιγότερο τσακισμένοι από το περιβάλλον τους, δε θα υπήρχαν πια άλλες επιχορηγήσεις για την αστυνομία, για τον στρατό και για μεγάλους πυραύλους, και δε θα δινόταν δεκάρα σε έναν Τύπο που παραφουσκώνει τα πράγματα.

Όσο οι πολιτικοί χρησιμοποιούν σκάνδαλα για ν’ ανέβουν, όσο η αστυνομία πληρώνεται περισσότερο για περισσότερο έγκλημα, όσο οι γιατροί θησαυρίζουν με περισσότερες αρρώστιες, θα εξακολουθούν να υπάρχουν Έμποροι του Χάους. Πληρώνονται γι’ αυτό.

Και αυτό που τους απειλεί είναι η απλή ιστορία της Scientology. Γιατί αυτή είναι η αληθινή ιστορία. Και αυτή η πρόοδος ακολουθείται από ένα πιο ήρεμο περιβάλλον, στο οποίο ο άνθρωπος μπορεί να ζει και να αισθάνεται καλύτερα. Αν δεν το πιστεύεις, απλώς σταμάτησε να διαβάζεις εφημερίδες για δύο εβδομάδες και δες αν θα νιώσεις καλύτερα. Φαντάζεσαι πώς θα ήταν να σου έχουν φύγει όλες αυτές οι ανησυχίες;

Το κρίμα της υπόθεσης, βέβαια, είναι ότι ακόμη κι οι Έμποροι του Χάους μάς χρειάζονται, όχι για να θησαυρίσουν, αλλά απλώς για να ζήσουν ως όντα.

Έτσι, η αληθινή ιστορία της Scientology είναι απλή.

Και πολύ αληθινή, για να την αγνοήσουμε.